Grandiózny úspech – najlepší med a medovina pochádzajú zo Slovenska

Napísal ing. R.Chlebo PhD. v . Zaradené v Pre členov, Produkty - Med, Včelárske akcie, výstavy ...

0
0

V dňoch 15. – 20. 9. 2009 sa v juhofrancúzskom meste Montpellier uskutočnil 41. ročník včelárskeho kongresu a výstavy Apimondia. Organizácia Apimondia zastrešuje národné včelárske zväzy a každé dva roky organizuje najväčšie celosvetové stretnutia včelárov, vedcov a spracovateľov včelích produktov. Na tohoročnom kongrese Apimondie sa zúčastnilo okolo 500 vedcov, 200 vystavovateľov (vrátane expozície slovenských včelárov) a vyše 10 000 návštevníkov z viac ako 100 krajín.

Značky: , ,

Trackback from your site.

Komentáre (7)

  • turcani

    |

    0

    0

    Na podporenie môjho tvrdenia o zvýšenom záujme o náš med a tým zvýšenie výkupnej ceny, svedčí i tento úryvok o svetovom poklese výroby medu, v hlavných producentských centrách. Je zaujímavé tvrdenie o zvýšení výroby medu v Maďarsku, ale to je podľa mňa zapríčinené tým, že predávajú aj náš slovenský med.

    Ve Spojených státech, produkce medu za posledních deset let klesla z 100.000 metrických tun (220.000.000 liber) v roce 2000 na 73.000 tun (161000000 liber) v roce 2008. Kanadská úroda se v současnosti odhaduje na přibližně 20.500 tun (45.000.000 liber), což je 65% úrody v roce 2007. Po dosažení vrcholu 110.000 tun, argentinské produkce klesla na odhadovaných 50,000-65,000 tun. Tyto poklesy nebyly pouze kvantitativní, ale kvalitativní, zejména snížení počtu bílých barev a jemnější chutí. Jak se přesouvá produkce medu více do tropických oblastí světa, je zvýšená produkce medu se speciálními tmavší a silnější chuťové profily. Produkce medu v EU mírně vzrostla, a to především v důsledku zvýšení výroby v Maďarsku a Polsku.

    Odpovedať

  • Prokop

    |

    0

    0

    Je to výborný výsledok, nehľadiac na to, či to budeme posudzovať ako výsledok Slovenska, Zväzu alebo jednotlivca. Pre ústredie zväzu však z toho úspechu vyplýva jedna veľká úloha. “Predať” tento úspech čo najdrahšie.Nielen na Slovensku ale i vo svete. V normálnej spoločnosti by tento fakt mal znamenať zvýšenie výkupných cien.

    Odpovedať

  • pacifik

    |

    0

    0

    Pán Bencúr prečítajte si pozorne čo ste napísali prosím.
    Napr. toto Ja totiš neverím tomu, že keby som sa ako jednotlivec na takejto celosvetovej akcii chcel zúčastniť s produktmi svojho včelárstva, že by mi bola účasť v súťaži Apimondiou odmietnutá.
    Ako mám tomu rozumieť? Snaď ste chceli napísať, že /veríte/, alebo sa mýlim?
    Tá sprava je v poriadku. Každý ma možnosť, len ju musí vedieť využiť. 😉

    Odpovedať

  • Rakyta

    |

    0

    0

    Pán Bencúr, snažím sa pochopiť Váš komentár, ale nedarí sa mi. Vedeli by ste ho vyjadriť jednou vetou /abstrakt/ aj pre menej inteligentných včelárov ako som napríklad ja ?
    Za pochopenie vopred dakujem

    Odpovedať

  • MilanBencúr

    |

    0

    0

    Už 140 rokov sú slovenskí včelári kolektívne riadení podľa Závodníkových stanov. Ani rok 1989 na tom nič nezmenil.
    Včelár – jednotlivec v národných spolkoch je odsúvaný na perifériu a ak chce byť úspešný je nútený prispôsobovať svoje aktivity Zväzu aj Spolku. Autor článku úspech konkrétnych jednotlivcov hodnotí ako úspech kolektívu zo SZV, aspoň to tak vyznieva : “V kategórii medov Slovensko získalo dve zlaté medaile a to za veľmi svetlý jednodruhový med agátový a takmer čierny medovicový jedľový med. Ostatné ocenenia sme dosiahli s tradičným slovenským výrobkom našich včelárov – medovinou, kde sme jednoznačne s 9 medailami dominovali nad všetkými ostatnými zúčastnenými krajinami. V kategórii medovina s prídavkom korenín alebo bylín z celkovo 7 udelených ocenení putovalo 6 práve na Slovensko.”
    Ale tie ocenenia získali jednotlivci vďaka svojej šikovnosti, odbornosti a skúsenostiam vo včelárstve. V článku sa len sucho konštatujú výsledky súťaže v jednotlivých kategóriách. Konkrétni víťazi majú udelené právo označovať až do nasledujúceho kongresu v argentínskom Buenos Aires v roku 2011 svoje výrobky nálepkami s logom Apimondie a vyobrazením získaného ocenenia.
    Čo má s týmto úspechom spoločné Zväz? Ja totiš neverím tomu, že keby som sa ako jednotlivec na takejto celosvetovej akcii chcel zúčastniť s produktmi svojho včelárstva, že by mi bola účasť v súťaži Apimondiou odmietnutá. Tiež by som chcel získať východu pre moju živnosť a predať produkty z mojej včelárskej živnosti priamo Grand Hotelu Praha, obchodnej sieti Tesco…. a nie volákemu pochybnému výkupcovi, ktorý znehodnotí môj kvalitný med tak, že ho nedokáže predať a musí ho jednoducho zničiť. Timonova reakcia je tiež príživnícka a na úspechu schopných jednotlivcov prihrieva polievočku Spolku tvrdením o snahe : … v domácom merítku poriadať medový festival. Ja by som skôr očakával od Spolku menežérsku aktivitu ako prekabátiť svetový obchod aby mal opravdivý záujem čosi z toho exkluzívneho od konkrétnych slovenských včelárstiev kúpiť, aby už konečne začali mať na Slovensku prospech zo včelárenia tí, ktorí med a včelie produkty dorábajú a nie pochybné obchodné spoločnosti. A kolektívne uvažovanie vyjadrené Turčánim : Ak si chceme udržať dobrú povesť prezentovanú na takomto svetovom fóre …. tiež neobstojí, pretože niekto konkrétny vo Svete ak chce kúpiť kvalitu s predstížnym logom Apimondie a vyobrazením získaného ocenenia nebude takýto kvalitný tovar kupovať od slovenských včelárov, ale od konkrétneho víťaza. V tomto článku chýba obrazovo vykreslená informácia o najdôležitejšej podstate takéhoto svetového úspechu, o víťazoch.

    Odpovedať

  • timon

    |

    0

    0

    Vedenie SZV si zaslúži uznanie i poďakovanie za to, že sa pričinili o to, aby sa na Apiexpo dostali vzorky medov i medoviny zo SR. SVS tiež sa snaží v domácom merítku poriadať medový festival. Možno konštatovať, že obidve včelárske organizácie vyvíjajú snahu, aby doma i vo svete propagovali výrobky našich včelárov. O zákulisí organizačnej snahy dostať vč. výrobky do Montpellier na vč. stránke nič nevieme a dobre by bolo, aby sme boli o tom informovaní Propagácia, uznanie a zviditeľnenie šikovnosti našich ľudí je jedna vec a následné výsledky z uznaania, vyznamenania je tá druhá vec a tu je pole neorané. Svetový obchod ak by mal opravdivý záujem čosi z toho exkluzívneho kúpiť vo veľkom, tak v poňatí veľkoobchodu predpokladám, že jednalo by sa iba o mini množstvá. Prečo je tomu tak, to je spôsobené obrovským rozdielom podmienok pre včelársku činnosť pred r. 1989 a teraz. Je potrebné spomenúť aj to nelichotivé, že istý náš popredný exportér medu neuspel v obchode a jeho jedna veľká dodávka medu do zahraničia musela byť zničená.

    Odpovedať

  • turcani

    |

    0

    0

    Gratulujem odmeneným účastníkov Apimondie, týmto úspechom sa meno Slovenska a slovenského medu či medoviny dostane do povedomia hlavne obchodníkom s týmito komoditami. Čo to znamená, možno ani nevieme doceniť, je to reklama v priamom prenose pre základnú surovinu med, ktorý sa u nás rodí.
    Myslím si, že to napomôže zájmu o nákup medu z našich medových polí svetových obchodných nákupných korporácií. Vždy platí, že takouto propagáciou sa záujem o kvalitný med výrazne zvýši, zvýšený dopyt prinesie vyššie nákupné ceny a možno sa naše sklady rýchlejšie vyprázdnia, dobré ceny za med vyvolajú záujem o chov včiel atď.
    Ak si chceme udržať dobrú povesť prezentovanú na takomto svetovom fóre, veľa bude záležať od prístupu samotných producentov, aký med budú získavať zo svojich úľov. Preto najlepšie budú dobre udržiavané drevené úle, správne ošetrované včely v boji proti Vd, aby sa ich rezíduá nedostávali do produktov včiel, dodržiavať kvalitné hygienické podmienky pri jeho vytáčaní a uskladňovaní.

    Odpovedať

Zanechať komentár

You must be logged in to post a comment.