
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky predkladá návrh nariadenia vlády, ktorým sa ustanovujú hygienické požiadavky na priamy predaj a dodávanie malého množstva prvotných produktov živočíšneho pôvodu – surového mlieka, vajec, včelieho medu, mäsa z hydiny a zajacovitých zvierat prvovýrobcami a malého množstva zveriny z voľne žijúcej zveri užívateľmi poľovného revíru.
[private role="subscriber"]
Vláda Slovenskej republiky podľa § 2 ods. 1 písm. k) zákona č. 19/2002 Z.z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení zákona č. 207/2002 Z.z. nariaďuje:
Predmet úpravy
1) Toto nariadenie vlády podľa osobitných predpisov 1)
a) ustanovuje hygienické požiadavky na priamy predaj a dodávanie malého množstva prvotných produktov živočíšneho pôvodu, mäsa z hydiny a zajacovitých zvierat prvovýrobcami a malého množstva zveriny z voľne žijúcej zveri (ďdej len „zverina”) užívateľmi poľovného revíru konečnému spotrebiteľovi2) alebo miestnym maloobchodným prevádzkarniam, ktoré priamo zásobujú konečných spotrebiteľov,
b) upravuje povinnosti prvovýrobcu3), užívateľa poľovného revíru4) a povinnosti fyzickej osoby -podnikateľa alebo právnickej osoby, ktorá je prevádzkovateľom miestnej maloobchodnej prevádzkarne.
(2) Toto nariadenie vlády sa vzťahuje na malé množstvá
a) týchto prvotných produktov5) živočíšneho pôvodu:
1. produkty akvakultúry 6),
2. surové mlieko 7),
3. vajcia8),
4. včelí med,
b) čerstvého mäsa 9),
1. z hydiny10) zabitej na farme alebo v chove prvovýrobcu,
2. zo zvierat z čeľade zajacovité, ktorými sú králiky a zajace (ďalej len „zajacovité”), zabitých na farme alebo v chove prvovýrobcu, c) zveriny.
(3) Na vykonávanie činností prvovýrobcu upravených týmto nariadením vlády sa
a) vzťahujú povinnosti prevádzkovateľa potravinárskeho podniku a požiadavky potravinového práva, ktoré sa týkajú:
1. zákazu umiestnenia potravín na trh, – ak nie sú bezpečné,
2. overovania požiadaviek na všetkých stupňoch výroby, spracovania a distribúcie potravín,
3. vysledovateľnosti”) potravín na všetkých stupňoch výroby, spracovania a distribúcie potravín s tým, že potraviny musia mať vhodnú etiketu alebo označenie umožňujúce ich v sledovateľnosť.
b) nevzťahujú
1. požiadavky na konštrukciu, usporiadanie, vybavenie a hygienu potravinárskych prevádzkarní a na priame dodávanie malého množstva potravín, ak toto nariadenie vlády neustanovuje inak,
2. veterinárne kontroly na účely overovania požiadaviek potravinového práva podľa osobitných predpisov,12)
3. poplatky za vykonávanie veterinárnych kontrol podľa osobitných predpisov.13)
(4) Ak nie je ustanovené inak, požiadavky ustanovené osobitnými predpismi14) nie sú dotknuté.
§2 Všeobecné hygienické požiadavky
(1) Malé množstvá podľa § 1 ods. 2
a) musia pochádzať z vlastnej produkcie, chovu, výlovu alebo rybolovu prvovýrobcu alebo farmy, chovu alebo činnosti prvovýrobcu, ktorý je na vykonávanie činností ustanovených týmto nariadením vlády osobitne zaregistrovaný3); ak ide o malé množstvá zveriny, musia pochádzať z poľovného revíru užívateľa poľovného revíru, ktorý je na túto činnosť zaregistrovaný3),
b) možno dodávať len priamo konečnému spotrebiteľovi alebo miestnym maloobchodným prevádzkarniam podľa odseku 2, ak toto nariadenie vlády neustanovuje inak,
c) možno uvádzať na trh len na území Slovenskej republiky.
(2) Na účely tohto nariadenia vlády je miestnou maloobchodnou prevádzkarňou vhodne vybavená malo-obchodná predajňa potravín, vhodne vybavené trhové miesto alebo trhovisko15) alebo maloobchodné zariadenie spoločného stravovania16), okrem stánkov a stanov na krátkodobý predaj potravín, pojazdných predajných vozidiel na ambulantný predaj podľa osobitných predpisov,17) podomového, zásielkového, internetového alebo iného sprostredkovateľského predaja, a ktoré
a) manipuluje s potravinami a skladuje ich v mieste predaja alebo dodávky konečnému spotrebiteľovi alebo ich spracúva, pripravuje a podáva pokrmy konečnému spotrebiteľovi,
b) je umiestnené najviac 100 km od územného obvodu kraja18), v ktorom má podľa osobitného predpisu19) sídlo príslušná regionálna veterinárna a potravinová správa, ktorá zaregistrovala prvovýrobcu3) a jeho činnosť upravenú týmto nariadením vlády; ak ide o malé množstvá zveriny, príslušná regionálna veterinárna a potravinová správa, ktorá zaregistrovala užívateľa poľovného revíru a jeho činnosť upravenú týmto nariadením vlády
3) Miestna maloobchodná prevádzkareň podľa odseku 2 nesmie ďalej dodávať malé množstvá podľa § 1 ods. \ iným prevádzkarniam20), ani ich umiestňovať na trh21) inou formou, ako je priamy predaj konečnému spotrebiteľov alebo podávanie pokrmov z nich pripravených konečnému spotrebiteľovi na mieste v maloobchodnej prevádzkarni Konečný spotrebiteľ môže takto nakúpené produkty živočíšneho pôvodu použiť len na domácu spotrebu.(4) Prvovýrobca zodpovedá pri vykonávaní činností upravených týmto nariadením vlády za bezpečnosť potravín22) dodávaných podľa tohto nariadenia vlád;
v malých množstvách priamo konečnému spotrebiteľov alebo miestnym maloobchodným prevádzkarniam, ktoré priamo zásobujú konečného spotrebiteľa na všetkých stupňoch výroby a distribúcie23) potravín živočíšneho pôvodu, ktoré sú pod jeho kontrolou.
§3 Hygienické požiadavky na malé množstvá produktov akvakultúry
§4 Hygienické požiadavky na malé množstvá surového mlieka
§5 Hygienické požiadavky na malé množstvá vajec
§6 Hygienické požiadavky na malé množstvá včelieho medu
(1) Malým množstvom včelieho medu určeného na ľudskú spotrebu (ďalej len „med”) je med z vlastnej pro-dukcie jednotlivého prvovýrobcu, ktorý je určený na priamy predaj konečnému spotrebiteľovi v priestoroch prvovýrobcu alebo na miestnom trhovisku, alebo na dodanie miestnym maloobchodným prevádzkarniam, ktoré týmto medom priamo zásobujú konečného spotrebiteľa. Do tohto celkového množstva medu nesmie byť primiešaný med, ktorý nepochádza z vlastnej produkcie daného prvovýrobcu.
(2) Med určený na ľudskú spotrebu môže dodávať len prvovýrobca, ktorý je držiteľom včelstiev, vykonáva zber a balenie včelieho medu vo vlastných priestoroch aje na dodávanie alebo priamy predaj medu podľa odseku 1 osobitne zaregistrovaný3) podľa trvalého pobytu držiteľa včelstiev alebo umiestnenia včelstiev.
(3) Med nesmie byť vystavený pôsobeniu priameho slnečného žiarenia. Med predaný alebo dodaný konečnému spotrebiteľovi podľa odseku 1 nemožno ďalej uvádzať na trh.
(4) Prvovýrobca
a) zabezpečí, aby bol med počas získavania, uchovávania, balenia, prepravy a manipulácie s ním chránený pred kontamináciou,
b) používa na získavanie, dodávanie, prepravu, uchovávanie a manipuláciu s medom len zariadenie a obaly, ktoré spĺňajú požiadavky na zariadenie a obaly pre potraviny a nie sú zdrojom kontaminácie,
c) zabezpečí vlastnou kontrolou, aby nemal med neprirodzenú vôňu a chuť; med nesmie začať kvasiť a nesmie sa meniť neprirodzeným zásahom jeho kyslosť.
(5) Prvovýrobca, ktorý predáva med konečným spotrebiteľom vo svojich priestoroch alebo na miestnom trhovisku, vedie v záujme vysledovateľnosti v označení medu pre konečného spotrebiteľa tieto údaje:
a) meno a priezvisko a adresu prvovýrobcu alebo obchodné meno a miesto podnikania, ak ide o prvovýrobcu, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom alebo obchodné meno a sídlo prevádzkovateľa potravinárskeho podniku, ak ide o prvovýrobcu, ktorý je právnickou osobou,
b) adresu zaregistrovanej prevádzkarne alebo držiteľa včelstiev,
c) označenie pôvodu medu45),
d) dátum balenia.
(6) Prvovýrobca vedie písomné záznamy, ktorými preukazuje celkové množstvo chovaných včelstiev a celkovo vyprodukovaného medu a osobitné záznamy o celkovom množstve medu za každý rok, ktorý
a) priamo predal konečným spotrebiteľom
1. vo svojich priestoroch,
2. na miestnom trhovisku,
b) dodal miestnym maloobchodným prevádzkarniam a o menách a priezviskách alebo obchodných menách odberateľov a ich adresách alebo sídlach.
(7) Prevádzkovateľ miestnej maloobchodnej prevádzkarne, ktorému bol med prvovýrobcom dodaný, vedie v záujme vysledovateľnosti medu v dokladoch o jeho príjme a v označení medu pre konečného spotrebiteľa aj údaje podľa odseku 5.
(.8.) Záznamy podľa odsekov 6 a 7 uchováva prvovýrobca alebo prevádzkovateľ miestnej maloobchodnej prevádzkarne najmenej 12 mesiacov od dátumu balenia medu a na základe žiadosti ich sprístupní príslušnému1
orgánu veterinárnej správy35).
§7 Hygienické požiadavky na malé množstvá mäsa z hydiny a zo zajacovitých zabitých na farme alebo v chove prvovýrobcu§
§8 Hygienické požiadavky na malé množstvá zveriny
1) ČI. 1 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 z 29. apríla 2004 o hygiene potravín (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 34) v platnom znení, či. 1 ods. 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 853/2004 2004 z 29. apríla 2004, ktorým sa ustanovujú osobitné hygienické predpisy pre potraviny živočíšneho pôvodu (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 45) v platnom znení.
2) § 2 ods. 35 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení zákona č. 472/2003 Z. z..
3) ČI. 3 bod 17 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 z 28. januára 2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového práva, zriaďuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín a stanovujú postupy v záležitostiach bezpečnosti potravín (Mimoriadne vyda¬nie Ú. v. EU, kap. 15/zv. 6) v platnom znení, § 40 ods. 3 písm. b) a c) zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti.
4) § 40 ods. 3 písm. d) zákona č. 39/2007 Z. z
5) ČI. 2 ods. 1 písm. b) nariadenia (ES) č. 852/2004.
6) ČI. 3 písm. d) nariadenia Rady (ES) č. 1198/2006 z 27. júla 2006 o Európskom fonde pre rybné hospodárstvo (Ú. v. EÚ L 223, 15.8.2006).
7) Príloha I bod 4.1 nariadenia (ES) č. 853/2004.
8.) Príloha I bod 5.1 nariadenia (ES) č. 853/2004.
9) Príloha 1 bod 1.10 nariadenia (ES) č. 853/2004.
10) Príloha I bod 1.3 nariadenia (ES) č. 853/2004.
11) ČI. 3 bod 15 nariadenia (ES) č. 178/2002.
12) § 4 ods. 3 písm. a) zákona č. 39/2007 Z. z., § 3 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 292/2003 Z. z. o podrobnostiach veterinárnych kontrol pri výmenách produktov živočíšneho pôvodu s členskými štátmi v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 647/2005 Z. z.
13) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 603/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú poplatky a sadzby za vykonávanie veterinárnych kontrol.
14) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, zákon o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a vo¬ľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 288/2003 Z. z. o hlásení chorôb zvierat v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 295/2005 Z. z., nariadenie vlády Slovenskej re¬publiky č. 322/2003 Z. z. o ochrane zvierat chovaných na farmárske účely v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 368/2007 Z. z,.
15)1 § 2 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a dop není zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 524/2005 Z. z.
16) § 26 ods. 1 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17) Príloha II kap. 111 nariadenia (ES) č. 852/2004.
18.) Zákon č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Sk venskej republiky č. 263/2006 Z. z.
19) § 8 ods. 1 a príloha č. 2 zákona č. 39/2007 Z. z.
20) ČI. 2 ods. 1 písm. c) nariadenia (ES) č. 852/2004.
21) ČI. 3 bod 8 nariadenia (ES) č. 178/2002.
22) ČI. 14 nariadenia (ES) č. 178/2002.
45) Príloha č. III časť 8 nariadenia (ES) í. 1234/2007.
[/private]

Ak som dobre pchopil znenie navrhovaného nariadenia , tak:
1.Od nás chcú etikety na každý predaný obal – vytlačia ich aj amatéri na ľahkej PC technike a urobíte si aj reklamu
2. Evidenciu výnosov a počet včelstiev – čo si každý poriadny včelár vo vlastnom záujme zaznamenáva
3. Evidenciu predaného medu – čo môže byť podklad pre daňový úrad / to už vo vzduchu zacítil Lego /
Myslím, že ostatné zostane po starom:
a/ predaj z dvora
b/ predaj na miestnom /hociktorom povolenom/ trhovisku
c/ predaj maloobchodnym sieťam – tam problém zostáva/označovanie medu, vzorky,čiarové kody a pod./
Takže nároky sa zvyšujú, dotácie zostávajú rovnaké.
Takýto návrh Vládneho nariadenia považujem za proti spoločenský a proti včelársky. Liberalizáciu trhu si na MP SR prispôsobujú po svojom a možno povedať, že majú ďaleko ku včelárom. Predpokladám, že Ústredia 2 včelárskych organizácií v SR zhodnotia takéto počínanie zákonodarcov MP SR. Premiér Robert Fico proklamuje škrty vo výdavkoch, nuž chcelo by to použiť sppôsob US Steel K. a to buď dať výpoveď, alebo pôjdeš do výroby. Títo úradníci mali by vyrábať mlieko za tržnú cenu 20 centov za liter a dorábať repkový med za 1,6 €/kg.
Výborná informácia. Toto nariadenie sa odvoláva na množstvo iných nariadení, ktoré bude treba vysvetliť. Podujme sa na to niekto?
Hygienické požiadavky predaja sú jednou stránkou veci. A ako je to s požiadavkami na drobný predaj zo strany daňových zákonov?